Tuesday, February 2, 2010

Aku KiNi SeoRanG Ummi..

       

         Alhamdulillah..syukur yang tidak terhingga aku rafa' kan kepada Ilahi kerana memberi peluang untuk aku bergelar ibu walaupun dalam usia yang agak lewat..29 tahun..
         3 Disember 2009, tarikh keramat yang cukup membahagiakan aku...tepat jam 5.25 pagi aku selamat melahirkan seorang putera yang comel ( pada mataku la, heheehe) seberat 3.8 kg..bayiku yang agak besar sedikit menyukarkan aku semasa proses melahirkannya..kesakitan yang tidak terhingga, namun cukup nikmat sebenarnya..dari jam 11 aku dimasukkan ke labour Room akhirnya permata hati yang aku dan suami tunggu- tunggu muncul juga...terima kasih buat Doktor dan nurse HRPZ II Kota Bharu yang menyambut kelahiran bayiku...lupe lak nak tanya nama Dr n nurse tu..

         Walaupun menerima jahitan yang agak banyak, aku bersyukur takde masalah lain..so aku mintak kebenaran untuk keluar wad pada hari yang sama..

Aku namakan puteraku Ahmad Azfar Bin Azhar..moga2 anakanda menjadi insan yang berguna kepada agama, bangsa dan negara..



Sedih rasanya hati ini kerana susu badanku tidak banyak..hari kedua Azfar kena sakit kuning kerana kurang menyusu...sian lak sampai 4 kali amik darah di kaki..macam2 petua org2 tua..mandikan dgn air inai, minum air bunga loceng, minum air tebu itam..macam2 lah...selepas seminggu baru Azfar sembuh dari penyakit kuning..Alhamdulillah..lega rasa hatiku..


Sehari selepas Azfar sembuh,  aku, abg n mak mertua bawa Azfar ke umah Tok Guru Nik Aziz utk cukur jambul..tp sedikit kecewa sbb Tok Guru takde..so cukur jambul dgn adik Tok Guru jer la..balik umah aku n abg bertungkus lumus mencukur rambut azfar sampai botak..fuhhh berjam- jam baru siap..almaklum kepala lembut lagi..


Menangis..menangis..menangis...alahai sayang...sudah 4 tempat aku bawa Azfar berubat..mcm2 lak yg tukang perubat bgtau..tersampukla..ada benda singgah la..panas dalam la..tiup2 bagi air penawar..tapi anak aku still lagi menangis..dengan aku2 skali turut menangis bila tak tau nak pujuk lagu mana..orang kata lepas 40 berhenti la tu nangis..pastu tunggu 60 hari lak..ni kena tunggu 100 hari lak..aku doakan agar anak kesayanganku ini akan sembuh juga..biar nangis macam baby2 lain jer..

Senyuman menawan..Alhamdulillah bahagianya hati ummi lihat senyumanmu aduhai anak..Azfar dah pandai tgk orang dan tersenyum masa umo 1 bulan lebih..kalo aku agah jer..mst dia senyum...eeee geramnya ummi tgk pipi tu..
Biasanya Azfar akan bangun kol 3 pagi untuk bermain ..masa ni la dia nak test suara..siap ketawa ngekek lagi..n yang paling merisaukan aku..masa ni la jugak dia nak menangis...org ganu kata ' musang'...adusss penatnya ummi kena temankan.. sampai la hantar ke umah pengasuh baru dia tdo..ummi keje la sayang..cari rezeki untuk Azfar ugak..tdo la sayangku..
Si Azfar ni kalo malam dia nak tdo berbantalkan lengan aku..kalo tak tdonya tak sampai 5 minit...dia takut apa ntah..dlm tdo pon nangis mcm takut2..mengigau kot..n slalu je terkejut tersentak ..maybe tempias bawaan semasa mengandung kot..aku sering je tersentak masa tdo..macam ada benda tarik kaki...eeeeeeeeeeeeee...tapi selepas pengasuh Azfar cerita pasal dua org baby yg meninggal kat kampung umah sewaku kerana tertindih oleh mak n ayah..rasa gerun lak nak letak Azfar sblah ku tp dia tak nak tdo ats buai waktu malam....na'uzubillah..Ya Allah lindungi aku dan zuriat ku dari segala malapetaka...
Ha ni saat2 menggembirakan hati ummi n abi..gelak lagi..gelak lagi ye..kan comel gitu..encemmm kan...




1 comment:

Ezzan Zamm said...

HENSEMNYER ANAK TERUNA SUE..MCM UMMI DIA LA MUKA... HEHEHEHE