Thursday, August 27, 2009

ZuRiaT..






Bercakap tentang zuriat ni..Ateh pasti setiap yang berkahwin inginkan zuriat sendiri..Cuma ia bergantung kepada rezeki dari Allah SWT, kalau Allah bagi cepat..cepatlah..kalau lambat..lambatlah..malah ada yang tidak berpeluang langsung untuk bergelar ibu atau ayah kerana sebab2 kesihatan..semua orang ada bahagian masing2..yang pasti setiap bahagian itu memerlukan kesabaran yang tidak sedikit..

Kalau dikurniakan zuriat, kita kena bersabar melayan karenah mereka..kalau tak dapat zuriat pun kita kena bersabar dengan mehnah itu..walaupun mungkin sakit telinga, sakit ati dengar suara2 sumbang yg mungkin mempertikaikan kemampuan kita sbg WANITA dan LELAKI SEJATI..

Hmmm..Ateh tahu di luar sana ramai kawan2 yang tertanya2 adakah Ateh sudah berbadan dua atau belum..almaklumlah dah hampir 2 tahun kawin..setakat ini Ateh tak mahu mengiyakan atau menidakkan..biar masa yang menentukan..mungkin penghujung tahun ini Ateh akan bagi jawapan yang pasti..InsyaAllah..

Apabila tengok kawan2 sudah bergelar IBU, rasa sayu juga di hati ini...seronoknya meka..bahagia kan? pun begitu cepat2 rasa cemburu ditepis..sbb Ateh kira bernasib baik juga sbb tak sempat jadi andartu..ramai lagi di luar sana kakak2 yg belum bertemu jodoh kan..? kita kena bersyukur dengan rezeki dan setiap apa yang kita ada..jangan bandingkan diri kita dengan orang yang lebih drpd kita...tapi cuba empati dengan nasib insan2 yang kurang drpd kita..sbb kita ni manusia biasa yang tak pernah puas dengan apa yang kita miliki..

Duduk berjauhan dari suami tercinta mungkin menjadi penyebab utama Ateh lambat 'termengandung'..bukan senang nak plan 'jumpa' masa waktu subur..time abang cuti Ateh lak tak..gitulah sebaliknya..skang ni kira ok sket sbb Ateh dah menyewa sorang2..so senang kalo abang nak datang time dia cuti...

Bercakap soal SAKIT PUAN pula...hmmm..isu yang agak sensitif..when I was 17th years old...Ateh pernah sakit puan ni..so itu yang merisaukan bila berkahwin..sering berputar2 dalam kepala ni.." Mampu ke aku jadi ibu?"..tapi..Ateh percaya kepada Qada' dan Qadar Allah..abang pun paham..Alhamdulillah..dan akhirnya..??? Baru- baru ini Ateh menerima berita sedih drpd seorang sahabat akrab Ateh..dia disahkan menghidapai barah rahim..Astaghfirullah..berita itu memang menakutkan bagi setiap wanita..Ateh berdoa agar dia sembuh dan berpeluang menjadi ibu..

So kawan- kawan..Ateh harap soalan pasal anak ni tidak diajukan pada Ateh dalam masa terdekat ini..pleaseee...bila tiba masanya Ateh sendiri yang akan war- war kannya...hmmm tunggguuuu...wassalam..

No comments: